20.3.2013

Marja Rautanen

Pääsiäinen on uuden alkamisen juhla

Pääsiäinen on kristillisistä juhlista tärkein. Pääsiäiseen kuuluu suurta surua, mutta myös suurta iloa.  Kiirastorstaina käy kirkoissa neljänneksi eniten väkeä. Silloin kirkoissa on ainutlaatuinen tunnelma, kun ihmiset odottavat ehtoolliselle pääsyä.

Pääsiäisyön messut kasvattavat suosiotaan Tampereella. Kun vielä vuonna 2009 pääsiäisyön messuihin osallistui Tampereella noin 500 kävijää, viime vuonna luku oli yli 900.

Tämä kertonee siitä, että tamperelaiset haluavat osallistua pääsiäisen ajan tapahtumiin. Monille esimerkiksi Via Dolorosa Tesoman kirkossa on tilaisuus, johon ihmiset lähtevät mielellään.

Kukaan ei myöskään tiedä, kuinka paljon ihmisiä tulee Tampereen eri tapahtumiin pitkienkin matkojen päästä. Tampereen seurakunnissa soi tänä vuonna Matteus-passio, mutta sen lisäksi on satoja muita tapahtumia.

Lasten katedraali on pääsiäisen aikaan yksi suositummista käyntikohteista. Viime vuonna siellä kävi marianpäivän ja toisen pääsiäispäivän välisenä aikana noin 6000 vierasta. Matkoja tehdään ympäri Suomen. Katedraalia ei myöskään tarvitse mainostaa, vaan vuodesta 1996 aloitettu toiminta tunnetaan jo ympäri Suomea.

Unohtumaton elokuva

Lapsuudenkodissani ei juuri ollut mahdollisuutta lähteä konsertteihin, mutta opiskeluaika avasi ovet musiikkiin ja kuvataiteisiin. Yksi suurimmista elämyksistä minulle oli elokuva, jota kävin katsomassa vuodesta toiseen ja monta kertaa.

Kyseessä oli Pier Paolo Pasolinin elokuva Matteuksen evankeliumi. Vaikka Pasolini oli erkaantunut uskonnosta, hänen lapsuutensa oli kuitenkin vahvasti Pohjois-Italian mullassa.

Pasolini oli uskollinen evankeliumin tekstille. Elokuvaa kuvattiin Calabriassa. Näyttelijöinä oli tavallisia ihmisiä.  Pasolinin äiti esitti Mariaa. Elokuvassa soi musiikkina muun muassa Bach ja Mozart.

Elokuva sai osakseen paljon vastarintaa, koska katsottiin, että Pasolini ei ollut sopiva henkilö tekemään tätä elokuvaa. Kuitenkin suuri yleisö otti elokuvan hyvin vastaan. Taiteella voi suuri merkitys, kun juuri jotakin ainutlaatuista tapahtuu oikeaan aikaan.

Markuksen evankeliumi

Markuksen evankeliumi esitetään kirkkodraamana Viinikan kirkossa sunnuntaina 24. maaliskuuta.

Ehkä monet lukijoista muistavat kirkkodraaman, jota esittivät Kari Hakala ja nyt jo edesmennyt Paavo Liski Tampereen Teatterissa vuonna 1995.

Nyt asialla on Tornion kaupunginteatteri, joka on toiseksi pienin ammattiteatteri näin pohjoisessa. Se toimii kiertueteatterina Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja koko Pohjoiskalotin alueella. Tornion kaupunginteatterin johtaja Pauli Mahlamäki tulkitsee evankeliumin kymmenet historialliset henkilöt.