Jutut

Tamperelainen seurakuntalehti Silta alkaa ilmestyä helmikuussa

05.12.2013

Tamperelaiset saavat uuden seurakuntalehden ensi vuonna. Silta-niminen lehti alkaa ilmestyä 5. helmikuuta 2014.

silta_verkkoon.jpgTampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kustantama ja julkaisema Silta korvaa nykyisen Tampereen Kirkkosanomat -lehden. Kirkkosanomien viimeinen numero ilmestyy 18. joulukuuta.

– Lehtiuudistuksen tavoitteena on raikastaa ja nykyaikaistaa seurakuntalehden ilmettä ja sitä kautta tavoittaa myös nuorempaa lukijakuntaa uskollisia, ikääntyviä lukijoita unohtamatta, kertoo Tampereen seurakuntien viestintäpäällikkö, päätoimittaja Marja Rautanen.

Lehden päätavoitteita ovat paikallisista asioista ja tapahtumista kertominen, kirkon toimivuuden esille tuominen, keskustelun herättäminen sekä kirkon arvomaailman ilmentäminen.

Viestintäpäällikkö Marja Rautanen ja pastori Jukka-Pekka Ruusukallio tarkastelevat Silta-lehden vedoksia. Ruusukallio keksi seurakuntalehden uuden nimen. Kuva: Hannu Jukola

– Olen valtavan innoissani uudistuksesta, sillä uuden lehden konsepti on nykyaikainen. Silta on todella hyvä nimi lehdelle, jatkaa Rautanen.

Lehti on yhteys
seurakuntaan

Viestintäpäälliköllä on pitkä kokemus seurakuntalehden tekemisestä. Hän aloitti työskentelyn seurakuntien viestinnässä vuonna 1973, aluksi tiedotussihteerinä, ja sittemmin Kirkkosanomien toimitussihteerinä. Vuodesta 2000 lähtien Marja Rautanen on toiminut viestintäpäällikkönä ja Kirkkosanomien päätoimittajana.

Rautasen mukaan seurakuntalehti on aina ollut tärkeä tiedotusväline tamperelaisille, varsinkin aikana, jolloin ei ollut sähköistä viestintää.

– Uskon, että lehti on edelleen tärkeä. Lehti voi toimia yhteytenä kirkkoon ja omaan seurakuntaan niillekin tamperelaisille, jotka eivät ole aktiivisesti seurakuntaelämässä mukana, pohtii Rautanen.

Seurakuntalehden tulee muun viestinnän ohella tarjota merkityksiä, vahvistaa jäsenyyttä ja houkutella uusia jäseniä kirkkoon.

– Lehdessä on oltava puhuttelevia ja kiinnostavia juttuja, joiden avulla tamperelaiset voivat rakentaa kristillistä identiteettiään. Myös ihmisläheisyys ja tavallisten tamperelaisten arjesta kertominen ovat aina olleet tärkeitä tavoitteitani lehdenteossa, pohtii Marja Rautanen, joka jää tehtävästään eläkkeelle virallisesti maaliskuussa 2014.

Silta ilmestyy
kerran kuussa

Silta ilmestyy ensi vuonna 11 kertaa, aina kuukauden alussa, keskiviikkoisin. Seurakuntien tapahtumatiedot julkaistaan erillisenä liitteenä, joka on helppo ottaa talteen.

Silta toimitetaan Tampereen seurakuntien viestintäpalveluissa. Ilmoitusmyynnin hoitaa tamperelainen Medialiike Oy ja sivujen taitosta huolehtii Kotimaa Oy:n Viestintäpalvelut-yksikkö. Painaminen tapahtuu Alma Manu Oy:n painotalossa Sarankulmassa.

Lehti jaetaan ilmaisjakeluna jokaiseen tamperelaistalouteen lukuun ottamatta niitä postiluukkuja, joissa on ”ei mainoksia” -maininta. Jakelusta huolehtivat Kotimaa Oy ja Tampereen Ykkösjakelut Oy.

Nimen keksi seurakuntien oma sanataituri

– Silta sopii mainiosti lehdenkin nimeksi. Se toimii monen asian vertauskuvana, perustelee Harjun kappalainen, pastori Jukka-Pekka Ruusukallio, joka keksi nimen uudelle seurakuntalehdelle.

Tavoitteena oli keksiä lyhyt, mieluiten viisikirjaiminen sana, joka ilmentäisi seurakuntaelämää ja tamperelaisuutta.

– Silta tuli mieleeni, sillä olen elänyt lapsuuteni Tampereen keskustassa, Alarannassa Laukontorin kupeessa. Tammerkoski sekä sillat merkitsevät minulle tamperelaisuutta.

Ruusukallion mukaan silta-sana sisältää teologisia ja kristillisiä vertauskuvia.

– Silta voi symbolisoida ihmisten välistä yhteyttä sekä yhteyttä Jumalaan ja toisiin kristittyihin.

Jukka-Pekka Ruusukallion mieleen nousi myös kuva 1960-luvun Nuorten rippikouluoppaasta.

– Kuvassa on särkynyt silta ja taustalla näkyy risti. Välit Jumalaan ovat menneet poikki, mutta Kristuksen risti korjaa välirikon. Silta merkitsee minulle yhdistämistä ja rakentamista, ei erottamista ja purkamista, miettii Ruusukallio.

Siltaa pitkin kuljetaan, joten se kuvaa myös liikettä.

– Ihmisen olemassaolon tarkoitus on tulla lähimmäisen luokse. Sillassa on kaiteet, joten sen voi tehdä turvallisesti.

Ruusukallion mukaan uuden nimen ja lehden tunnetuksi tekeminen on suuri haaste tekijöille.

– Uuteen nimeen tottuminen vie lukijoilta varmasti aikansa. Tampereen Kirkkosanomat on vahva brändi, mutta se ei nimenä innosta mielikuvitusta. Nyt on kyse uudesta tuotteesta, joka ansaitsee uuden nimen.

Kirsi Airikka

18.12.2013 12.00Kukat muistuttavat Jumalan luomistyöstä